sidux – system jakiego szukałem…

… czyli kilka słów o moim żywocie z Lenovo Ideapad Y530 i siduksem.

Na początek krótkie uzupełnienie, jak sprawuje się sam laptop. Z rzeczy, które nie działają pod linuksem – suspend to ram (ale z tego co czytam jest to problem niezależny od dystrybucji) oraz część z klawiszy multimedialnych. Działa hibernacja. Przy okazji używania Visty do grania, rozumiem już skąd różnice w parkowaniu dysku między linuksem a windowsem – Vista nawet nic nie robiąc cały czas miga ikonką sygnalizującą prace dysku.

Co się zaś tyczy siduksa, po pierwsze debian unstable zdecydowanie nie jest tak straszny jak go niektórzy opisują. Owszem, zwłaszcza przy aktualizacji wymagana jest choć odrobina czasu, aby zastanowić się co się aktualizuje i czy na pewno mamy w danej chwili czas, aby się tym ewentualnie zająć. Sytuacji gdzie coś się zepsuło po aktualizacji były raptem 2 czy 3, tymczasowe rozwiązanie to oczywiście z reguły downgrade do wersji pakietu z testing, ale zawsze po ok 24h w unstable była już nowa wersja z poprawionym błędem.

Druga sprawa to podejście społeczności siduksa do użytkowników. W większości są to ludzie o sporej wiedzy, ale (być może ze względu na średnią wieku) mający dość tradycyjne podejście do pomocy – opiszesz dokładnie (na miarę możliwości) problem oraz podjęte kroki, a na pewno otrzymasz pomoc. Nie przejdzie za to podejście wielu nowych użytkowników (szczególnie ubuntu) pod tytułem – ja mam problem, Wy mi go rozwiążcie.

W tej chwili jestem na tyle zadowolony z siduksa, że nie ma mowy o zabawach z innymi dystrybucjami. Sidux daje mi dokładnie to czego szukałem – z jednej strony aktualne pakiety, z drugiej brak konieczności masowej aktualizacji/reinstalacji co jakiś czas, w związku z wyjściem nowej wersji systemu. Dokładając do tego dość stabilny plan rozwojowy (brak ciśnienia w kierunku wprowadzania udziwnień i pomysłów niedokończonych, za wszelką cenę – patrz ubuntu) dostaje system idealny dla mnie.

Skąd to pogrubienie? Sidux (czy debian unstable) nie jest systemem, który spodoba się każdemu (to, że taki system nie ma szans powstać w sposób naturalny to temat na inną „dyskusje”), nie każdy też poradzi sobie z utzrymaniem takiego systemu, a ja mam już dość wysłuchiwania od kogoś jak to on wie lepiej czego ja oczekuje od systemu i co mój system powinien mieć.

Ten wpis został opublikowany w kategorii default i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

